Download het gratis e-book voor meer informatie over het voorkomen en hanteren van conflicten in de gezondheidszorg!
In de gezondheidszorg werken ruim 1 miljoen mensen in heel veel verschillende organisaties en beroepen. Deze sector staat onder druk door de toenemende behoefte aan zorg, door de personele krapte, door de beperkte budgetten en door externe omstandigheden die invloed uitoefenen.
“Tijd en energie kan in zorgorganisaties beter besteed worden aan patiëntenzorg, dan aan conflicten”
De turbulente werkomgeving zorgt voor veel spanningen, onenigheid en conflicten, zoals:
• Een verpleegkundige die onduidelijke opdrachten vanuit een arts ervaart.
• Onenigheid binnen een maatschap of vakgroep over het werkrooster of over het melden van een incident.
• Patiënten en familie die zich niet gehoord voelen en een klacht met de behandelaar willen bespreken.
• Een verzorgende die langdurig verzuimd door een arbeidsconflict.
Deze lijst kan aangevuld worden met heel veel situaties en omstandigheden die, vooral tijdens crisis (zoals bij Corona) extra uitvergroot worden en de werkomgeving nog meer onder druk zetten. Zorgmedewerkers hebben een grote toewijding aan de patiëntenzorg en de zorgorganisaties zijn afhankelijk van externe partijen zoals overheid en verzekeraars in de compensatie van de kosten.
Een mediationtraject heeft een aantal voordelen te opzichte van een juridische procedure.
Juridische procedure | Mediation |
Duurt lang (maanden/jaren) | Kan kort (dagen/weken) |
Kostbaar | Goedkoper |
Win – verlies | Win – win |
Alleen juridische belangen | Alle belangen |
Mijn jarenlange ervaring in de gezondheidszorg, maakt dat ik de belangen en omstandigheden in deze sector begrijp. Deze ervaring betreft de directe patiëntenzorg tot aan leidinggevende en managementfuncties van diverse afdelingen en clusters.
In al die jaren is mij bijgebleven dat conflicten ervoor zorgen dat er nog minder tijd voor de patiënt over bleef. Een conflict frustreert en het kan lang duren als dit niet wordt opgelost.