Mediation is een vorm van conflictbemiddeling waarbij een neutrale derde, de mediator, deelnemers bijstaat om tot een gezamenlijke en duurzame oplossing te komen.
In plaats dat het eindoordeel van hogerhand wordt opgelegd, stelt mediation de zelfbeschikking van de deelnemers voorop.
Zij beslissen samen om een oplossing te vinden die voor hen beiden acceptabel is.
Een goede voorbereiding op een mediationgesprek is daarom cruciaal om de onderlinge gesprekken zo soepel en effectief mogelijk te laten verlopen.
Hieronder beschrijven we hoe je als werknemer en als werkgever kan voorbereiden op een mediationtraject.
Voor werknemers
Mediation wordt vaak als spannend ervaren, dit hoort erbij. Het is een proces waar weinig mensen bekend mee zijn en het is ongemakkelijk om na bepaalde tijd weer in gesprek te gaan met degene waarmee de situatie zich afspeelt. Toch is het met een aantal tips mogelijk om je goed voor te bereiden op de gesprekken:
- Denk na over wat je uiteindelijk wilt bereiken met de mediation. Dit kan het herstellen van een werkrelatie zijn, een conflict oplossen of duidelijke werkafspraken maken.
- Verdiep jezelf om vooraf juridisch advies in te winnen, zodat je gemakkelijker jouw positie kunt bepalen.
- Emoties horen erbij. Het kan in de weg gaan zitten als deze de overhand krijgen. Bedenk van tevoren hoe je emoties zoals boosheid of frustratie kunt beheersen tijdens het gesprek. Bijvoorbeeld door op te schrijven wat je wilt vertellen.
- Wees bereid om te luisteren en compromissen te onderzoeken. Het succes van mediation hangt af van de onderlinge bereidheid om samen naar een oplossing te zoeken.
Voor werkgevers
Ook voor leidinggevenden (die de werkgever vertegenwoordigen) kan mediation spannend zijn. Spannend hoe er gereageerd wordt en spannend hoe de gesprekken verlopen. Daarbij kan de leidinggevende ook met een bepaalde emotie aan tafel zitten.
Met de volgende tips kan je je als leidinggevende voorbereiden op de gesprekken:
- Heldere communicatie over wat je precies voor ogen hebt met mediation en waarom het wordt ingezet.
- Creëer een ontspannen en neutrale omgeving voor het gesprek, waar iedereen zich veilig voelt om te spreken.
- Toon begrip voor de zorgen van de werknemer en luister actief. Dit kan de spanningen verminderen.
- Wees bereid om alternatieve oplossingen te overwegen die voor beide partijen acceptabel zijn.
Voor beiden
Mediation is een vertrouwelijk proces, waarbij centraal staat dat werkelijk alles tegen elkaar gezegd kan worden zonder dat er ook maar iets in beton wordt gegoten. Je kan dingen uitspreken, afspreken en er later ook weer op terugkomen. Dat bevordert de creativiteit om tot een gezamenlijke en best passende oplossing te komen.
Stel jezelf de volgende vragen:
- Wat ging er mis en wat zou je volgende keer anders doen?
- Waar zie je de voordelen van de onderlinge arbeidsrelatie en op welke punten ben je trots of kun je zelfs waardering voor uitspreken?
- Welke oplossingen zou je voor ogen zien, wanneer er geen sprake meer zou zijn van een onderling conflict?
- Wat als de situatie niet opgelost wordt met mediation, hoe ziet het scenario er dan uit?
Mediation is dus vooral het vertrouwen willen zoeken om met elkaar weer in een dialoog te komen zo wederzijds begrip of consideratie te vinden.
En pas daarna komen oplossingen.